Friday, October 29, 2010

YTL Jual Tanah Atas Angin?

Hmmm...makin banyak pula 'pilat' yang terbongkar.  Selepas terbaca post 'menikam belakang' ni, ada seorang informant menghubungi saya.  Dia dengan penuh semangat bercerita beberapa lagi kes YTL yang belum diketahui umum.

Dia (informant) menceritakan beberapa kes di mana YTL ni suka 'jual tanah atas angin'.  Konsep 'jual tanah atas angin' ialah mengambil untung dengan menyusahkan orang lain.  Menipu?  Itu anda kena buat konklusi sendiri.

Menariknya ialah salah satu kes penjualan ini berlaku di Sandakan sendiri iaitu di hujung-hujung YTL jadi KM.  Pada tahun 1998, satu permohonan telah diluluskan oleh kuasa eksekutif tertinggi Kerajaan Negeri.

Di sini saya hanya bagi sinopsis kerana ada satu blog akan mendedahkan perkara ini kerana semua dokumen telah berada di tangan blogger berkenaan untuk proses seterusnya.

Blog yang mana satu? Ok, sabar, sabar..... baca dulu seterusnya.

Kononnya.... ada satu tanah seluas lebih kurang 3,000 hektar diluluskan kepada satu entiti (Entiti 'A').  Entiti berkenaan ada kaitan dengan YTL.  Entiti 'A' berkenaan nak buat duit cepat maka menjualkan lot berkenaan kepada Entiti 'B'.

Tentulah tak salahkan kerana urusan jual-beli adalah transaksi biasa.

Jadi apa masalahnya? Hihihihi.... ini barang biasa dibuat oleh conman.  Masalah timbul apabila lot tanah berkenaan sebenarnya adalah sebuah penempatan yakni perkampungan Bumiputera.

Duit sudah bertukar tangan dan Entiti 'B' telah membeli satu masalah.

Nantikan pendedahan berkenaan dalam blog otai ini....

Sementara itu, blog Surat Batu Sapi akan mendedahkan satu lagi penyelewangan besar oleh YTL melibatkan rasuah RM5 juta duit milik sebuah agensi Kerajaan!  Nantikan beberapa jam lagi.

Sabar-sabar kamu nak......

1 comment:

  1. Linda Tsen tidak memerlukan simpati pengundi Batu Sapi

    http://arimisideks.blogspot.com/2010/10/linda-tsen-thau-lin-tidak-memerlukan.html

    ReplyDelete